تعریق زیاد و درمان آن

تعریق زیاد
4.2
(472)
  • مفهوم تعریق زیاد یا تعریق بیش از حد:

تعریق زیاد (تعریق بیش از حد) که اصطلاح علمی آن هیپرهیدروز می باشد وقتی است که عرق کردن بیشتر از حدی که برای تنظیم دمای بدن لازم باشد وجود دارد اغلب این میزان 4 یا 5 برابر نرمال است .

  • میزان شیوع تعریق زیاد (بیش از حد) چقدر است؟

هیپرهیدروز یا تعریق زیاد تهدید کننده حیات نیست ولی می تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا را به شدت تغییر دهد.شیوع تعریق زیاد (تعریق بیش از حد) لوکالیزه (محدود به نواحی خاصی از بدن) 2.8 % در بین  جمعیت نرمال می باشد. و شیوع آن در زن و مرد برابر می باشد .

  • انواع هیپرهیدروز (تعریق بیش از حد) :

تعریق بیش از حد (هیپرهیدروز) به دو دسته ژنرالیزه (کل بدن) یا لوکالیزه (محدود به ناحیه خاص)  مثل سر و صورت و کف دست و پا و زیربغل تقسیم می شود. تعریق زیاد لوکالیزه در نواحی کف دست و پا و زیربغل و سر و صورت بیشتر دیده می شود ،زیرا بیشترین تعداد غدد عرق فعال در این نواحی وجود دارند. وقتی تعریق بیش از حد محدود به این نواحی  و قرینه است هیپرهیدروز اولیه نامیده می شود یعنی علت مشخص برای آن وجود ندارد و در 30-50% موارد فرد دیگری از اعضای خانواده نیز به آن مبتلا است یعنی یک توارث اتوزومال غالب و  جنبه ژنتیکی برای آن تصور می شود .

وقتی تعریق زیاد محدود به ناحیه خاصی نباشد و در کل بدن وجود دارد و یا محدود به ناحیه خاصی باشد ولی قرینه نیست و یک طرفه است به هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد ثانویه تقسیم بندی می شود . که باید به دنبال علت زمینه ای برای آن گشت که می تواند اختلالات تیروئید ،دیابت ،داروها مثل داروهای ضدافسردگی و SSRI و داروهای کولی نرژیک و غیره باشد یا عفونت ها و کانسر ها ، یائسگی و غیره .

  • زمان ابتلا به تعریق زیاد:

  1. در تعریق زیاد یا بیش از حد اولیه اغلب زمان شروع از زمان نوجوانی یا زودتر است و همان طور که گفته شد اغلب زمینه ژنتیک برای آن وجود دارد و علتی برای آن پیدا نمی شود.
  2. در تعریق زیاد ثانویه در هر زمانی از زندگی ممکن است شروع شود و یک بیماری زمینه ای اغلب برای آن وجود دارد.
  • دلایل و علل تعریق زیاد (تعریق بیش از حد) :

علت تعریق بیش از حد اولیه ناشناخته است ،فرضیه هایی مبنی بر افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک برای این نوع نعریق وجود دارد و اغلب افرادی که از این نوع تعریق رنج می برند بدتر شدن تعریق را در زمان اضطراب و هیجان ذکر می کنند به این معنا که چون تعریق زیاد در نواحی محدود بدن دارند دچار اضطراب می شوند و خود اضطراب و هیجان این تعریق را بدتر می کند و این یک سیکل معیوب ایجاد می کند. برخی غذاها و محرک ها مثل کافئین و الکل و سیگار نیز در بدتر شدن این نوع تعریق نقش دارد.

در موارد تعریق بیش از حد ثانویه که حتماً باید دنبال علت بگردیم و علت زمینه ای را درمان کنیم.

ولی اهمیت درمان تعریق بیش از حد اولیه که در واقع بیماری نیست چیست؟

تحقیقات نشان داده است که 78% افرادی که تعریق بیش از حد اولیه (محدود به ناحیه) دارند دچار کمبود اعتماد به نفس نسبت به این اختلال هستند. 65% مشکلاتی را در محیط کار تجربه می کنند ، 71% احساس ناراحتی و افسردگی دارند و 50% این افراد حتی با وجود ناراحتی و احساس خجالت برای درمان به پزشک مراجعه نمی کنند، کسانی که تعریق زیاد در ناحیه دست دارند اغلب از محیط هایی که مجبور به دست دادن باشند اجتناب می کنند یا کسانی که تعریق زیاد در ناحیه زیربغل دارند مجبور به عوض کردن چندین نوبت لباس در طول روز می باشند و احساس عدم اعتماد به نفس دارند. ولی نکته مهم این است که این اختلال یعنی تعریق بیش از حد محدود به نواحی کف دست و پا و زیربغل و صورت و سر درمان ساده  ای دارد و کاملاً قابل کنترل دارد.

  • روش های درمان تعریق زیاد (تعریق بیش از حد) :

روشهای درمان مختلف موضعی و خوراکی و جراحی و استفاده از دستگاه الکترونیک وجود دارد که اینجا روشها را با هم مرور می کنیم :

1. درمان موضعی تعریق زیاد :

اولین قدم در درمان تعریق بیش از حد اولیه روشهای موضعی است .

استفاده از محلول های آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات با غلظت های مشخص باعث بهبود تعریق به خصوص در ناحیه زیربغل می شود. اغلب 3 تا 5 روز طول می کشد فرد متوجه تأثیر محلول شود این محلول ها باعث کاهش تعریق در ناحیه می شود و اثرات کوتاه مدت دارند، و باید طولانی مصرف شود .

تأثیر این محلول در ناحیه کف دست و پا متغیر است.

2. درمان خوراکی تعریق زیاد :

از درمان های خوراکی می توان به قرص های آنتی کولینرژیک اشاره کرد که با توجه به عوارض آن مثل خشکی دهان و احتباس ادراری و تاری دید و غیره به صورت بسیار محدود استفاده می شود.

  •  درمان تعریق زیاد با بوتاکس :

از روشهای بسیار مؤثر که متخصص پوست آن را توصیه می کند درمان تعریق زیاد یا بیش از حد با تزریق بوتاکس است ، تأثیر بوتاکس در بلوک کردن عصبی غدد عرق است و در نتیجه مانع ترشح عرق می شود طول مدت تأثیر اغلب 5 تا 9 ماه است که با تکرار ماندگاری آن به تدریج بهتر می شود .استفاده از آن برای ناحیه زیربغل سالهاست که تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا ) رادارد . تزریق بوتاکس در ناحیه کف دست و پا برای تعریق بیش از حد بسیار مؤثر است و باعث برگرداندن حس اعتماد به نفس به فرد جهت فعالیت جمعی می شود ولی تزریق آن  در ناحیه کف دست و پا اندکی دردناک است که استفاده از کرم بی حسی و یخ در تسکین درد می تواند موثر باشد.

درمان تعریق زیاد با بوتاکس

تکرار بوتاکس می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد.

در ناحیه زیربغل تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد هیچ عارضه ای ندارد و تزریق در ناحیه کف دست می تواند به مدت دو هفته در انجام کارهای ظریف مثل بستن دکمه های لباس مشکل داشته باشد که اغلب خود محدود است و برای افراد مشکل ایجاد نمی کند.

سوال عمده ای که اغلب کسانی که بوتاکس برای کاهش تعریق انجام می دهند دارند این است که آیا عدم تعریق در ناحیه زیر بغل یا کف دست و پا مشکلی برای سلامت آن ها ایجاد می کند یا خیر؟

واقعیت این است که درست تعریق باعث تنظیم دمای بدن و دفع سموم می شود ولی عدم تعریق در نواحی کف دست و پا و زیربغل هیچ مشکلی برای عملکرد غدد عرق ایجاد می کند زیرا این غدد در سراسر بدن پراکنده هستند و بقیه این غدد کار خود را به درستی انجام می دهند .

4. استفاده از امواج میکروویو:

استفاده از امواج میکروویو برای تخریب غدد عرق زیربغل از روش های دیگر درمان تعریق بیش از حد در ناحیه زیربغل می باشد که با دستگاه Miradry انجام می شود.

امواج میرادرای

محدودیت استفاده از این روش دردناک و گران بودن  استفاده از این دستگاه است.

مزیت این روش طولانی اثر بودن تاثیر آن است .

5. استفاده از یونتوفورزیس :

یونتوفورزیس یک روش یون درمانی با ولتاژ است که در درمان هیپرهیدروز کف دست و پا کاربرد دارد و اغلب نیازمند 2 تا 3 جلسه در هفته هست و باید مرتب تکرار شود. بدین ترتیب که دست و پا داخل ظرف آب مخصوص دستگاه قرار می گیرد و الکترودها باعث آزاد شدن یون منفی آب و معکوس شدن اختلاف پتانسیل غدد عرق و در نتیجه کاهش ترشح عرق می شود.

یون

6. جراحی تعریق زیاد :

از روشهای دیگر درمان تعریق زیاد ، جراحی  و  تخریب غدد عرق می باشد که روش های مختلف جراحی وجود دارد ولی با توجه به عوارض احتمالی اغلب جزء آخرین خط درمانی محسوب می شود.

 

 

دکتر سولماز نخعی زاده متخصص پوست مو و زیبایی

آپارات پیج اختصاصی دکتر سولماز نخعی زاده در سایت آپارات

این پست چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید !

امتیاز میانگین : 4.2 / 5. تعداد آرا : 472

تاکنون کسی رأی نداده است شما اولین نفر باشید !

Related Posts

Leave a comment