راکوتان نکات مصرف و عوارض آن

راکوتان

در این مقاله می خوانید :

4.6
(901)

راکوتان نام تجاری ایزوترتینوئین است که با نام های تجاری مختلف از جمله راکوتان، آکوتان ،ایزوترتینوئین هگزال ،نرم اسکین ،آکنوترن در بازار دارویی ایران موجود است . دارو از مشتقات ویتامین A است و تأثیر فوق العاده در درمان جوش دارد.

کاربردهای دیگری نیز در پوست دارد که در این مقاله به اثرات ضد جوش آن می پردازیم . ( در این مقاله هر جا از اسم راکوتان استفاده می شود منظور ایزوترتینوئین می باشد و شامل سایر نام های تجاری نیز می شود)

  • مکانیسم اثر راکوتان (ایزوترتینوئین) چیست؟

کپسول ایزوترتینوئین یا راکوتان باعث کاهش تولید چربی طبیعی پوست می شود پس منافذ پوستی بسته نمی شوند و تجمع چربی و التهاب بعدی اتفاق نمی افتد و در نتیجه جوش ایجاد نمی شود.

مکانیسم دیگری که راکوتان از آن طریق عمل می کند باعث کشته شدن باکتری مؤثر در ایجاد آکنه می شود.

  • چه مدت زمانی طول میکشد تا دارو تأثیر کند؟

معمولاً پاسخ بستگی به دوز شروع دارد ، در ابتدا ممکن است حتی بدتر شدن جوش ها رخ بدهد و به تدریج روند رو به بهبود شکل می گیرد در بسیاری موارد جهت جلوگیری از خشکی بیش از حد و اذیت شدن بیمار دارو با دوز کم شروع می شود در نتیجه شروع پاسخ نیز کندتر است.

معمولاً ظرف ٢ هفته پاسخ نسبی شروع می شود و ظرف 4 تا 6 هفته بهتر می شود.

راکوتان

  • تا چه زمانی راکوتان باید مصرف شود؟

اغلب طول مدت مصرف داروی راکوتان بستگی به وزن بیمار و دوز تجویز شده آن دارد که اغلب 6 تا 9 ماه طول می کشد حتی تا چند ماه بعد از قطع دارو اثر درمانی آن برای جوش وجود دارد. در موارد نادر ممکن است نیاز باشد دوره بعدی تجویز کپسول راکوتان (ایزوترتینوئین) انجام شود که حداقل فاصله بین دوره اول و دوره دوم 6 ماه است.

  • در چه مواردی احتمالا دوره دوم راکوتان مورد نیاز است؟

وقتی جوش شدید در سن زیر 16 سال وجود دارد یا همزمان با جوش های شدید اختلال هورمونی وجود داشته باشد ممکن است دوره های بیشتری از راکوتان مورد نیاز باشد و یا همزمان با راکوتان نیاز به مصرف داروهای هورمونی وجود داشته باشد.

  • نکات مهم قبل از تجویز راکوتان :

قبل از شروع دارو ، آزمایش خون باید داده شود و در مورد خانم ها حتماً تست حاملگی باید داده شود و سپس در فواصل منظم بنا به صلاحدید پزشکتان باید آزمایش خون (آزمایشات کبدی و پروفایل چربی ) چک شود.

مهمترین عارضه کپسول راکوتان (ایزوترتینوئین)  بارداری در حین مصرف دارو برای خانم ها می باشد این دارو جزء گروه X بارداری است و برای جنین بسیار مضر است.

بسیار مهم و ضروری است که خانمهای متأهل در حین مصرف دارو و تا یک ماه بعد از قطع آن دو روش جلوگیری برای جلوگیری از بارداری داشته باشند.

کاندوم به تنهایی روش کافی برای جلوگیری نمی باشد و به عنوان روش دوم برای جلوگیری قابل قبول است ، روش اول باید روش مصرف قرص باشد که کمترین احتمال خطا را دارد.

  • آیا مردهایی که قصد بچه دار شدن دارند و راکوتان مصرف می کنند نیز باید نگران عوارض ایزوترتینوئین روی جنین باشند؟

خیر در مورد مردها استفاده از راکوتان هیچگونه ممنوعیتی حتی در زمان اقدام برای بچه دار شدن وجود ندارد ، کپسول راکوتان ( ایزوترتینوئین ) روی اسپرم تأثیری ندارد.

  • آیا راکوتان باعث ناباروری می شود؟

بر خلاف باور عامه ، کپسول راکوتان ( ایزوترتینوئین ) هیچ تأثیری روی باروری ندارد و باعث ناباروری و مشکلات تخمدانی و رحمی نمی شود و عوارض دراز مدت ندارد و تمام عوارض با قطع دارو خود به خود بهبود می یابد. خانم های متأهل یک ماه بعد از قطع دارو به راحتی و با خیال راحت می توانند اقدام به بارداری کنند.

  • شایع ترین عوارض کپسول راکوتان چیست؟

راکوتان باعث خشکی پوست و مخاط می شود و شایع ترین عارضه آن خشکی لبهاست که در عین حال بیانگر میزان مؤثر بودن دارو نیز می باشد. یعنی وقتی لب ها خشک شده اند میزان دارو در بدن برای درمان جوش مناسب است ، پس جهت بهبود این عارضه باید به طور مکرر از مرطوب کننده و بوم های لب مختلف برای درمان خشکی لب استفاده کرد ، علاوه بر لبها ، مخاط بینی نیز خشک می شود که باید با ویتامین A چشمی داخل بینی چرب شود ، اگر مخاط بینی چرب نشود ممکن است به خاطر خشکی مخاط دچار خونریزی شود.

دیگر مخاطها که ممکن است دچار خشکی شوند مخاط چشم است به هیچ عنوان در حین مصرف کپسول ایزوترتینوئین ( راکوتان ) نباید از لنز چشمی استفاده شود زیرا به خاطر خشکی مخاط چشم ممکن است لنز باعث خراش قرنیه شود. در صورتی که در طول مصرف راکوتان احساس خشکی چشم و اشک ریزش دارید می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

در صورت خشکی دهان و گلو از آدامس میتوان کمک گرفت.

از عوارض دیگر شایع کپسول ایزوترتینوئین ( راکوتان ) خشکی پوست است در طول مصرف کپسول حمام های کوتاه با آب ولرم و استفاده منظم از مرطوب کننده ها می تواند در کنترل این عوارض کمک کننده باشد.

استفاده از کپسول راکوتان ( ایزوترتینوئین ) باعث حساس شدن پوست به آفتاب می شود ، پس از آفتاب مستقیم و استفاده از سولار پرهیز کنید و به طور منظم از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده کنید.

سایر عوارض کمتر شایع راکوتان سردردهای خفیف و درد عضلانی و درد زانوها و ریزش مو است .

  • عوارض بسیار نادر کپسول راکوتان ( در صورتی که در حین مصرف دارو دچار این عوارض شدید دارو را قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید) :

  1. تغییرات خلق و خو و افسردگی و افکار خودکشی
  2. درد خیلی شدید شکمی با یا بدون اسهال و تهوع و استفراغ
  3. اسهال خونی
  4. تاری دید
  5. سردردهای شدید و طولانی مدت
  6. راش پوستی

 

توجه داشته باشید که اکثر عوارض راکوتان ( کپسول ایزوترتینوئین ) با قطع دارو بهبود می یابد .

  • بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف کپسول راکوتان بعد از وعده اصلی غذا با شکم پر و آب فراروان می باشد زیرا جذب بهتری دارد .اگر دارو را در وعده ظهر فراموش کردید ،شب بخورید ولی هرگز 2 کپسول را با هم نخورید و اگر شب نیز فراموش کردید آن دوز را دیگر نخورید و فردا بعد از ناهار دوز بعدی کپسول را مصرف کنید.

  • چه داروهایی در حین مصرف کپسول ایزوترتینوئین نباید مصرف کرد؟

قرص های تقویتی که حاوی ترکیبات ویتامین A هستند نباید همزمان با کپسول راکوتان استفاده شود. آنتی بیوتیک های گروه تتراسایکلین ، داکسی سایکلین و مینوسیکلین نباید همزمان با مصرف راکوتان مصرف شوند.

استفاده از داروهای موضعی ضد جوش در حین مصرف کپسول راکوتان ممکن است باعث تحریک و التهاب پوستی شود.

حتماً اگر داروی دیگری همزمان با مصرف راکوتان مصرف می کنید پزشک خود را مطلع کنید.

راکوتان

  • آیا کسی که راکوتان مصرف می کند می تواند خون اهداء کند؟

خیر، اهدای خون در زمان مصرف دارو و تا یک ماه بعد از قطع آن ممنوع است زیرا در صورتی که خون شما به فرد حامله زده شود داروی موجود در خون باعث آسیب به جنین می شود.

  • آیا مصرف الکل با مصرف کپسول ایزوترتینوئین (راکوتان ) تداخل دارد؟

بهتر است در زمان مصرف دارو الکل مصرف نکنید یا میزان مصرف را به حداقل کاهش دهید ، این به خاطر آسیب کبدی در مصرف همزمان دارو و الکل می باشد و همچنین مصرف همزمان می تواند چربی خون شما را افزایش دهد.

  • آیا پرهیز غذایی در حین مصرف راکوتان وجود دارد؟

خیر ، شما می توانید مصرف روزانه غذا و مایعات را به صورت نرمال داشته باشید و فقط به خاطر سلامت خود از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنید.

  • چه نکات روزانه ای برای بهبود جوش ( آکنه ) باید رعایت شود؟

  1. حداکثر روزی دو بار صورت خود را بشوئید شستشوی مکرر باعث تحریک پوست می شود.
  2. به هیچ عنوان جوش های فعال و زیرپوستی را دستکاری نکنید، کندن و درآوردن و هرگونه دستکاری باعث ایجاد لک و احیاناً اسکار فرو رفته دائمی می شود.
  3. استفاده از مرطوب کننده فاقد چربی و ضد آفتاب فاقد چربی ضروری است.
  4. استفاده از آرایش های سنگین و غلیظ باعث بدتر شدن جوش ها و التهابات پوستی می شوند و به جای کرم پودرهای سنگین از ضد آفتاب های رنگی فاقد چربی استفاده کنید و حتماً پوست خود را قبل خواب بشوئید تا هرگونه آلودگی و Makeup از پوست پاک شود.
  5. بعد از ورزش حتماً دوش بگیرید ، تعریق باعث بدتر شدن جوش می شود.
  • چه کسانی نمی توانند دارو را استفاده کنند؟

  1. کودکان زیر 12 سال بهتر است کپسول را استفاده نکنند مگر در موارد استثناء
  2. سابقه آلرژی به ترکیبات کپسول ایزوترتینوئین یا ترکیبات سویا ( کپسول حاوی سویا می باشد)
  3. بیماری عدم تحمل فروکتوز ( دارو حاوی فروکتوز است)

برای این که مطمئن شوید دارو مناسب شماست یا خیر ، در صورت  وجود شرایط زیر پزشک خود را در جریان بگذارید:

  1. اختلال افسردگی و اختلال عصبی شدید
  2. اگر حامله یا شیرده هستید یا در آینده نزدیک قصد بارداری دارید
  3. سابقه حساسیت دارویی دارید
  4. بیماری شدید کبدی یا کلیوی میزان چربی خون شما بالاست
  5. بیماری گوارشی ( کرون یا کولیت اولسرو دارید )
  6. دیابت
  • آیا باید نگران عوارض کبدی و چربی خون راکوتان باشیم؟

اگر شما فردی سالم هستید و تغذیه مناسب دارید و تحرک کافی دارید و آزمایشات اولیه نرمال است نیاز به نگرانی وجود ندارد و فقط در فواصل منظم باید کارکرد کبد و میزان چربی خون شما از طریق آزمایش خون چک شود.

  • نکات مهم :

  1. به هیج عنوان سرخود این دارو را استفاده نکنید  یا به دیگران پیشنهاد ندهید.
  2. طول مدت مصرف دارو بستگی به نظر پزشکتان دارد ،سرخود آن را قطع نکنید.
  3. در حین مصرف دارو از کرم های لایه بردار و اسکراب و Wax و لیزرهای تهاجمی پوست مثل Co2 فرکشنال استفاده نکنید.
  • چه کارهای زیبایی را در حین مصرف کپسول راکوتان می توانید انجام دهید؟

  1. انجام لیزر موهای زائد در حین مصرف کپسول ایزوترتینوئین هیچ منعی ندارد.
  2. بوتاکس ، ژل ، تزریق چربی و انجام آر اف فرکشنال ، نیدلینگ و لیزرهای غیر تهاجمی هیچ منعی ندارد.
  3. انجام جراحی های خال و جراحی های بینی و عمل لیزیک چشم و لیزرهای تهاجمی مثل Co2 فرکشنال ممنوع است.

 

 

دکتر سولماز نخعی زاده متخصص پوست مو و زیبایی

آپارات پیج اختصاصی دکتر سولماز نخعی زاده در سایت آپارات

 

این پست چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید !

امتیاز میانگین : 4.6 / 5. تعداد آرا : 901

تاکنون کسی رأی نداده است شما اولین نفر باشید !

Related Posts

Leave a comment