تبخال دستگاه تناسلی یا هرپس تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی
4.2
(876)

تبخال دستگاه تناسلی یا Herpes genital یک عفونت ویروسی است که عامل آن ویروس هرپس سیمپلکس Simplex است، که به دو نوع 1 و 2 تقسیم می شود، اغلب عامل تبخال ناحیه تناسلی هرپس سیمپلکس نوع 2 در نظر گرفته می شود عامل تبخال ناحیه صورت و لب نوع 1 است، البته این یک قاعده کلی است و همیشه صدق نمی کند با افزایش فعالیت جنسی دهانی در گروه نوجوان هرپس سیمپلکس نوع 1 به عنوان عامل ایجاد کننده تبخال تناسلی در این گروه افزایش یافته است.

  • راه انتقال تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

روش اولیه انتقال هر دو نوع هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 از طریق تماس مستقیم است، از آنجا که نوع 2 عمدتاً از طریق فعالیت جنسی انتقال می یابد شیوع و ابتلا آن از شروع فعالیت جنسی و حول و حوش بلوغ است، بیشترین شیوع اغلب در بین هموسکسئول ها است و افرادی که شریک های جنسی متعدد دارند،اغلب در مردان بدون علامت است و در زنان علائم بیشتری ایجاد می کند.

  • علائم تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

ابتلای اولیه به تبخال تناسلی اغلب بدون علامت است ولی در صورتی که علامت دارند 4 تا 7 روز بعد از تماس جنسی می باشد شروع به صورت دانه های ریز قرمز در ناحیه پوست و مخاط تناسلی که به صورت آب دار و چرکی شده و در نهایت زخم می شوند.

در تبخال اولیه علائم تا 3 هفته می تواند ادامه یابد و علائم همراه شامل درد و تورم در ناحیه ولوو (اندام تناسلی خانم ها) و سوزش و درد در هنگام ادرار کردن می باشد، از علائم شایع دیگر می توان به تب و التهاب دهانه رحم و لنفآدنوپاتی می توان اشاره کرد.

با ابتلای اولیه به ویروس، ویروس به طور دائمی در گانگلیون های حس عصبی باقی می ماند در نتیجه ویروس در هر زمان می تواند فعال شود و علائم عود در بیمار ایجاد کند.

 

*بخوانید : کاشت مو!

 

دلایل عود بیماری ممکن است دلایل ایمونولوژیک باشد در نتیجه با افزایش سن احتمال عود در فرد بیمار کمتر می شود.

از دلایل دیگر عود دلایل متعدد فیزیولوژیک و فاکتورهای محیطی مانند شب و نور UV ، عادت ماهانه ،استرس و تروما می توان اشاره کرد.

تقریباً در تمام بیمارانی که تبخال دستگاه تناسلی به طور اولیه در آنها علامت دار شده حمله عود وجود دارد. در یک سوم بیماران توالی عود مکرر حداقل 6 با در سال می باشد، در حمله عود همیشه قبل از بروز علائم پوستی 2-3 روز قبل بیمار علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن و درد در ناحیه پایین شکم را تجربه می کند. در مقایسه با حمله اولیه حملات عود شدت کمتر دارند و دوره کوتاهتری نیز دارند.

  • چه کسانی می توانند تبخال تناسلی را به پارتنر خود منتقل کنند؟

کسانی که در فاز حاد تبخال تناسلی هستند یعنی تبخال تناسلی علامت دار دارند و حتی کسانی که تبخال تناسلی بدون علامت دارند می توانند ویروس تبخال را منتقل کنند ولی آنچه واضح است تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم منتقل می شود و در نتیجه استفاده از باریر (کاندوم) می تواند از انتقال آن جلوگیری کند.

  • اهمیت تبخال تناسلی در بارداری

هم تبخال تناسلی اولیه و هم عود کننده در خانمهای باردار است که می تواند باعث انتقال به جنین در داخل رحم شود، اگر چه شیوع عفونت مادرزادی هرپس کم است ولی به علت عوارض جدی پوستی و چشمی و نورولوژیک بسیار حائظ اهمیت است.

شایع ترین راه انتقال به جنین عبور از راه زایمانی است که حتی در افراد بدون علامت نیز امکان پذیر است.

تبخال دستگاه تناسلی

 

تا به امروز واکسن برای تبخال تناسلی وجود ندارد.

  • درمان استاندارد برای تبخال

داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر و والاسیکلوویر است که تحت نظر متخصص باید تجویز شود.

 

دکتر سولماز نخعی زاده متخصص پوست مو و زیبایی

این پست چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید !

امتیاز میانگین : 4.2 / 5. تعداد آرا : 876

تاکنون کسی رأی نداده است شما اولین نفر باشید !

Related Posts

Leave a comment