درماتیت سبورئیک یا شوره سر

سبورئیک درماتیت
4.5
(1705)

بیماری درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع است که به دو فرم شیرخواران و بالغین تقسیم می شود. در فرم شیرخواران بیماری خوش خیم و خود بهبود شونده می باشد ولی در فرم بالغین بیماری طولانی (مزمن) و عود کننده است. مشخصه بیماری وجود پلاک های زرد-قرمز با پوسته های نازک با حدود کاملاً مشخص، اغلب در نواحی با تراکم بالای غدد سباسه مثال مانند صورت و سر ،قفسه سینه، بین سینه ها، زیربغل و کشاله ران دیده می شود.

  • علت سبورئیک درماتیت چیست؟

علت اصلی آن شناخته شده نیست و چندین فاکتور را در فعالیت بیماری دخیل می دانند از جمله فعالیت غدد سباسه تحت تاثیر هورمون ها که این بیان کننده علت تشدید بیماری در چند ماه اول زندگی و بعد از بلوغ می باشد، از علل دیگر به فعالیت یک مخمر ساکن در پوست و مصرف برخی داروها را می توان اشاره کرد. سابقه خانوادگی مثبت بیان کننده حساسیت فردی برای این بیماری است، تغییر فصل و کاهش رطوبت و کاهش دما باعث تشدید بیماری در فصل زمستان و اوایل بهار و بهبود نسبی آن در فصل تابستان می شود.

مصرف برخی داروها باعث تشدید بیماری می شود از جمله گریزوفولوین، سایمتیدین، متیل دوپا، آرسنیک، طلا، بوسپیرون، کلرپرومازین، هالوپریدول، اینترفرون آلفا و فنوتیازین.

بسیاری از اختلالات عصبی باعث تشدید سبورئیک درماتیت می شود، اختلالات عصبی به علت عدم حرکت صورت باعث تجمع سبوم و در نتیجه تشدید بیماری می شود، از جمله آنها می توان به پارکینسون و آلزایمر و سکته مغزی و تشنج و عقب ماندگی ذهنی اشاره کرد.

از عوامل تشدید بیماری افسردگی و استرس عاطفی می توان اشاره کرد.

در موارد بسیار شدید و عدم پاسخ به درمان باید به فکر بیماری های زمینه ای از جمله HIV بود.

کمبود ویتامین و عوامل تغذیه ای ثابت نشده که تشدید بیماری سبورئیک درماتیت نقش داشته باشد.

 

*بخوانید: تزریق چربی!

 

  • علائم بیماری سبورئیک درماتیت چیست؟

در تمام بیماران سبورئیک درماتیت یک مرحله سبورئیک وجود دارد که شامل پوسته ریزی خفیف تا شدید با پوسته های به رنگ زرد-قرمز که می تواند همراه با خارش باشد. در بچه ها شروع در هفته های اول تا 3 ماه اول زندگی است اغلب در بالای سر با پوسته های زرد-قهوه ای چسبنده است که گاهی همه سر را درگیر می کند.

با توجه به قرمزی و پوسته ریزی در ناحیه صورت و سر می تواند تاثیرات منفی زیادی روی زندگی اجتماعی و کیفیت زندگی فرد داشته باشد، در نتیجه کنترل بیماری در بالغین حائذ اهمیت می باشد.

شیوع بیماری در بالغین حوالی بلوغ است و شدت آن در بالغین در دهه چهارم زندگی است و در نواحی صورت به طور قرینه در قسمت داخلی ابروها و پیشانی بالای پلک و خط خنده و اطراف بینی دیده می شود.سایر قسمتها که می تواند در این بیماری درگیر شود شامل پشت گوش داخل کانال خارجی گوش و سر و گردن نواحی بین سینه و پشت و ناف است.

سبورئیک درماتیت

  • روشهای کنترل بیماری چیست؟

  1. درمان در فرم بچه ها: شستشوی منظم با شامپوهای ملایم در فرم های خفیف بیماری از کندن پوسته ها و دستکاری پوسته ها اکیداً باید اجتناب شود زیرا شانس عفونت میکروبی را افزایش می دهد، در فرم های شدید با مشورت پزشک معالج استفاده از برخی داروهای موضعی در تسریع بهبود بیماری کمک می کند. محدودیت رژیم غذایی و پروتئین شیر گاوی تاثیری در درمان سبورئیک درماتیت بچه ها ندارد.
  2. درمان در فرم بالغین: به علت ماهیت عود کننده و مزمن بیماری و تاثیر بیماری در زندگی اجتماعی بیمار هدف از درمان کنترل بیماری است، انتظار علاج کامل از درمان نمی رود.

کنترل فاکتورهای تشدید کننده بیماری از جمله استرس و کم خوابی در بهبود روند بیماری تاثیر مثبت دارد.

استفاده از شامپوهای خاص ضدشوره مانند کتوکونازول، سلنیوم سولفاید و زینک پریتینیوم در کنترل سبورئیک درماتیت تاثیر دارد.

فرق دندروف (شوره) با سبورئیک درماتیت در عدم وجود فاز التهابی و قرمزی در شوره سر و حضور آن در سبورئیک درماتیت می باشد، شوره سر به صورت پوسته ریزی فراوان خود را نشان میدهد و کنترل دندروف استحمام های مکرر با فواصل نزدیک بسیار کمک کننده است.

 

*بخوانید: لیزر موهای زائد !

 

در هنگام استحمام کف شامپو باید در نواحی سر و ریش و بین سینه ها چند دقیقه نگه داشته شود و سپس شسته شود، از گذاشتن طولانی مدت کف شامپو روی صورت و نواحی بدون مو باید اجتناب شود که خودش یاعث تشدید بیماری می شود.

در موارد شدید بیماری نیاز به کنترل بیمار با قرص های خوراکی است که تحت نظر پزشک باید تجویز شوند.

استفاده از برخی ترکیبات موضعی در نواحی صورت و سر باعث کنترل طولانی مدت بیماری می شود.

 

 

دکتر سولماز نخعی زاده متخصص پوست مو و زیبایی

این پست چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید !

امتیاز میانگین : 4.5 / 5. تعداد آرا : 1705

تاکنون کسی رأی نداده است شما اولین نفر باشید !

Related Posts

Leave a comment